Nagrania audio z kokpitu

Przedstawiamy poniżej nagrania, które wyjęliśmy z filmu pokazanego 12 stycznia 2011 roku podczas konferencji MAK, na której ogłoszono wyniki dochodzenia przeprowadzonego przez MAK. Film ten, z komentarzami po angielsku, został później umieszczony w różnych serwisach, m.in. w YouTube.

Nagrania zawierają ścieżkę dźwiękową wyjętą z poszczególnych części filmu. Pierwsze nagranie zaczyna się o 8:22:00 czasu polskiego (10:22:00 czasu lokalnego w miejscu katastrofy). Kolejne zaczynają się bezpośrednio po zakończeniu poprzedniego. W sumie trwają 19 minut i 3 sekundy. Kończą się w momencie uderzenia samolotu w ziemię.

Zwracamy uwagę, że dźwięk został zarejestrowane w czarnej skrzynce na trzech osobnych ścieżkach. To, co słyszymy tutaj, to wszystkie trzy ścieżki dodane razem. Jesteśmy pewni, że MAK – podczas łączenia dźwięku z poszczególnych ścieżek – wzmacniał te fragmenty z każdej ścieżki, na które chciał zwrócić uwagę, a osłabiał pozostałe. Zdajemy sobie sprawę, że te trzy nagrania są w pewnym sensie zmanipulowane. Słuchając ich, warto o tym pamiętać. Niestety, innych nie mamy.

Nagrania w wersji podrasowanej przez MAK

Część pierwsza – 4 minuty 50 sekund, zaczyna się o 8:22:00.

Część druga – 9 minut 19 sekund, zaczyna się o 8:26:50.

Część trzecia – 4 minuty 54 sekundy, zaczyna się o 8:36:09.

Fragment: paragrafy – 6 sekund.

Fragment: zdrastwujtie – 13 sekund.

Animacja MAK w YouTube

A oto linki do trzyczęściowego filmu MAK zawierającego animację lotu prezedenckiego tupolewa. Film ten został pokazany 12 stycznia 2011 roku na konferencji MAK.

Film MAK, wersja angielska, część pierwsza.

Film MAK, wersja angielska, część druga.

Film MAK, wersja angielska, część trzecia.